Salgsbetingelser

Rettigheter ved nettkjøp

Når du handler i vår nettbutikk, er dine rettigheter og plikter regulert av følgende lover:

Innholdsfortegnelse:

  1. Avtalen
  2. Partene
  3. Betaling
  4. Levering
  5. Angrerret
  6. Undersøkelse av varen
  7. Reklamasjon 
  8. Kjøperens rettigheter ved mangel
  9. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
  10. Konfliktløsning
  11. Gulvbeskyttelse monteringsanvisning.

Kjøpsvilkår

Disse generelle kjøpsvilkår gjelder ved bestilling hos Husea.no.

Når du gjennomfører et kjøp hos Husea.no aksepterer du avtalen mellom deg som kunde og Husea.no.

Kjøpsvilkårene gjelder for alt salg av produkter og tjenester fra Husea.no med Org nr 928 336 247 til forbrukere i Norge.

Forbrukerkjøp er blant annet regulert i forbrukerkjøpsloven, angrerettloven, markedsføringsloven, personopplysningsloven og e-handelsloven. Følg lenkene til disse lovene hvis du vil ha mer informasjon om dine rettigheter og plikter ved kjøp.

1. Avtalen

Avtalen mellom kjøper og selger består av opplysningene selgeren gir om kjøpet i bestillingsløsningen i nettbutikken (herunder blant annet opplysninger om varens art, mengde, kvalitet, andre egenskaper, pris og leveringsbetingelser), eventuell direkte korrespondanse mellom partene (for eksempel e-post) samt disse salgsbetingelsene. Ved motstrid mellom opplysningene selgeren har gitt om kjøpet i bestillingsløsningen i nettbutikken, direkte korrespondanse mellom partene og vilkårene i salgsbetingelsene, går direkte korrespondanse mellom partene og opplysningene gitt i bestillingsløsningen foran salgsbetingelsene, så fremt det ikke strider mot bindende lovgivning.

2. Partene

Selger

Firmanavn: Husea AS

Postadresse (lager): Drammensvegen 55, 7224 Melhus

E-post: service@husea.no

Telefonnummer: 41 22 78 24

Org nr 928 336 247

Kjøper 

Kjøper er den forbruker som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.

Husk at du må være fylt 18 år for å kunne handle på nett hos Husea AS.

3.Betaling

Forhåndbetaling ved bankoverføring

Enkel og kostnadsfri. Du overfører beløpet til Husea AS konto. Bankforbindelsene får du i vår ordrebekreftelse som blir sendt til deg per epost. Når beløpet er registrert hos oss blir bestillingen, så sant vi har artiklene på lager, omgående sendt og levert i løpet av 4 til 5 virkedager.

Klarna Faktura

Velger du å betale med faktura foretas en kredittsjekk på personnummeret ditt. Det blir også kontrollert at personnummer og folkeregistrert adresse stemmer overens. Dette er for å forsikre oss om at personen virkelig er den han/hun utgir seg for å være. Vi gjør dette for at du som kunde skal føle deg trygg når du handler hos oss. Fakturaen forfaller innen 14 dager. Ved manglende betaling sendes skriftlig varsel om inkasso. Overholdes ikke denne fristen vil inkasso bli iverksatt. Ved forsinket eller manglende betaling påløper renter, inkasso- og purregebyr i samsvar med forsinkelsesrenteloven og inkassoloven. Vi forbeholder oss også retten til å foreta en kredittvurdering.

Kortbetaling (Visa og MasterCard)

Når du benytter deg av kortbetaling håndteres dette av vår betalingspartner KLARNA for å garantere sikker og rask betaling. Betaling med kredittkort er like trygt og enkelt som å bruke kort i butikken. Du taster inn kredittkortnummeret ditt, utløpsdatoen og en verifiseringskode (CVV2). Vi samarbeider tett med VISA og Mastercard for å sørge for en kjapp prosessering av din kredittkortinformasjon.Ved kortbetaling tilkommer ingen ekstra kostnader. Kortet blir belastet umiddelbart etter kjøp.

VIPPS 

Vipps har mer enn 3 millioner brukere og er den raskest voksende betalingsmetoden på nett. I følge rapporten Norsk E-handel har vipps hatt en kontinuerlig vekst år etter år. I 2018 var andelen nordmenn som foretrekker å betale med Vipps steget fra 5 til 8 prosent. 

Vipps er populært blant de yngre aldersgruppene og ved mobil online shopping. Forklaringen er at betalingsappen passer forbrukerens ønske om å handle raskt, enkelt og på farten. 

Klarna Konto / Delbetaling

Ved å benytte denne betalingsmåten får du to forskjellige delbetalingsalternativ:

– Via alternativet Konto kan du betale 1/24 av det totale beløpet eller minst 95 kr i måneden (i opp til 24 måneder). 

– Det andre alternativet er å delbetale et fast beløp hver måned, fra 6 til 36 måneder. Du bestemmer selv nedbetalingstiden.

Hvis det skulle være noe feil med fakturaen ber vi deg ta direkte kontakt med Klarna på tlf 21 01 89 90 eller www.klarna.no.

Om du velger å delbetale tilkommer et fakturagebyr på 45 kr.

Betal når du henter varene. 

Dette betalingsalternativet forutsetter at du velger å hente varene på vårt lager i Eiksmarka . Du kan betale kontanter eller kort.

4.Levering

En bestilling kan bli delt i ulike leveringer ettersom varene kan plukkes fra forskjellige varelagre. Vi leverer til den adressen du har registrert på husea.no. Vi sender alle våre forsendelser med  Postnord over hele Norge. Fraktprisen er avhengig av vekt på det du har bestillt, frakttype og ditt postnummer. Du vil se fraktprisen når du legger varen i handlekurven.

Risikoen for varen

Risikoen for varen går over på kjøperen når tingen er overtatt av kjøperen i henhold til avtalen. Hvis leveringstiden er kommet og kjøperen unnlater å overta en vare som er stilt til hans eller hennes rådighet etter avtalen, har kjøperen likevel risikoen for tap eller skade som skyldes egenskaper ved varen selv.

Hva koster levering?

Vi sender alle våre forsendelser med  Postnord over hele Norge. I kassen kan sjekke fraktprisen. Fraktprisen er avhengig av vekt på det du har bestillt, frakttype og ditt postnummer. Du vil se fraktprisen når du legger varen i handlekurven.

Transportskade.

Det er viktig at du kontrollerer om det er de rette varene som er levert og om de er påført synlig skade.

Hvis det er emballasjeskade må dette anmerkes på kvitteringen til vår transportpartner ved mottak for å gjøre forsikringen gjeldene. Transportskader må rapporteres direkte til transportøren og til Husea AS kontakt oss med bilder til oss så snart som mulig. Det er kundens ansvar å sjekke varen med mottagelse, og notere evt. mangler ved overtagelse av varen. Hvis ikke kan et krav om erstatning bli avslv ått hos transportøren.Vi anbefaler å åpne forsendelsen / emballasjen umiddelbart etter mottakelse for å sikre at innholdet ikke er skadet. Det er viktig at kjøper gir fullstendig melding på eventuelle skader som har oppstått med informasjon om ordrenummer, sporingsnummer på pakken, bilder av skadene og beskrivelse av skaden som har oppståt

Hvordan blir min bestilling levert

Vi leverer din bestilling til den registrerte leveringadressen av vår transportleverandør Postnord

Hva skjer, hvis jeg ikke er hjemme på leveringsdagen?

Vi gjør oppmerksom på at hvis sjåføren ikke får levert møbelet fordi det ikke er noen hjemme, vil du dessverre bli fakturert for en ny levering.

Jeg bor i annen etasje, blir varen båret opp til leiligheten?

Nei, standartleveringen skjer kun til første dør på gateplan. Det er mulig å tilkjøpe oppbæring/innbæring af din vare. Ta kontakt med Husea på kontakt oss.

Når kan jeg forvente å få levert min ordre?

Vanlig henter vi produktene fra fabrikker ca 4-8 uker fra bestilling dato. Da trenger vi levere produktet rett til deg som tar ca. 1-2 uker. Send oss gjerne en Emil på info@husea.no dersom du trenger mer presis opplysning om levering. Når varen nærmer seg, vil vår transportør ta kontakt for å avtale levering. Vi sender ut ordren din så fort faktura prosessen er gjennomført.

5.Angrerett

Vi er sikker på at du vil være 100% fornøyd med våre produkter og gir deg full angrerett i 14 dager etter at leveransen er mottatt. ( husk at angreretten dessverre ikke gjelder for bestillingsvarer).

Meldingen fra kjøper til selger om bruk av angreretten bør av bevishensyn være skriftlig (angrerettsskjema, e-post, telefaks eller brev), og den må inneholde opplysninger om hvordan kjøperen vil returnere varen til selgeren.

Vi utfører normalt tilbakebetalinger via bank i løpet av tre dager fra vi har mottatt din forsendelse. Vær tålmodig, for det tar vanligvis 30 dager før tilbakebetalingen blir kreditert din konto. Tiden avhenger av hvilken bank du har. Har du spørsmål vedrørende din Klarna faktura/betaling; https://www.klarna.com/no/kundeservice/.

Returavgift.

Angreretten er alltid 14 dager på nettkjøp. Varen må være salgbar og originalemballasje. Dersom du har montert møbelet vil vi derfor måtte selge dette som B-vare, og en får kun tilbake 50% av kjøpsbeløpet. 

Det er dessverre ikke mulig å returnere en vare uten original emballasje. Når originalemballasjen er åpnet eller mangler må denne pakkes om, vi trekker derfor fra 25% av kjøpesummen for åpnede varer.

Hvis du mottar en vare du ikke har bestilt, beklager vi så mye. Vennligst kontakt kundeservice på kontakt oss så løser vi problemet.

Kunde må selv returnere varene til utleverende varehus. For hjelp med returtransport, kontakt Husea AS på kontakt oss.

Vær oppmerksom på spesielle vilkår for CUSTOM MØBLER (bestillingsvarer) ! Spesiallbestilling varer er å regne som en særbestilling som kun kan annulleres innenfor 4 dager etter bestilling. Heretter vil du få refundert 50% av beløpet. De resterende vil gå til dekning av administrasjons og videresalgskostnader i tilfelle annullering  eller angrerett av kjøp. 

Angrefrist gjelder ikke ved bestillingsvarer som produseres etter dine ønsker.

6. Undersøkelse av varen

Når kjøperen mottar varen, anbefales det at han eller hun i rimelig utstrekning undersøker om den er i samsvar med bestillingen, om den har blitt skadet under transporten eller om den ellers har mangler.

7. Reklamasjon

Reklamasjon – Forbrukerkjøpsloven av 21. Juni Nr. 34 2002
Hvis det oppdages en feil eller mangel må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget, eller burde oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Fristen for å reklamere er allikevel ikke kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. En mangel som viser seg innen seks måneder etter at forbrukeren overtok tingen (normalt leveringstidspunktet) skal formodes å ha eksistert ved risikoens overgang.

Melding om feil og mangler ved produktene kan overbringes oss muntlig eller skriftlig. Av bevishensyn anbefaler vi at reklamasjonen sendes oss skriftlig primært ved å søke retur på vår nettside under ´Reklamasjonsskjema´.

Bekreftelse på mottak av reklamasjonshenvendelsen vil komme på mail til den mailadressen som kunden registrerer.

Dersom det foreligger en mangel ved tingen og forbrukeren har reklamert innen de nevnte fristene kan forbrukeren gjøre gjeldende følgende mangelsbeføyelser:

Holde kjøpesummen tilbake

– Under visse forutsetninger velge mellom retting eller omlevering

– Kreve heving dersom mangelen ikke er uvesentlig

– Kreve erstatning

Som hovedregel har selgeren ikke krav på å foreta mer enn to forsøk på retting eller omlevering for samme mangel.

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

Hvis kunden på eget initiativ iverksetter tiltak for å utbedre mangelen ut over det som måtte være avtalt med Fagmøblerbutikken varen er kjøpt, betaler ikke butikken disse utgiftene.

Reklamasjonsskjema

8. Kjøperens rettigheter ved mangel

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og erstatning fra selgeren. Retting eller omlevering: Dersom varen har en mangel, kan kjøperen kreve at selgeren retter mangelen eller omleverer tilsvarende vare. Selgeren kan motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

Selgeren skal foreta rettingen eller omleveringen innen rimelig tid. Retting eller omlevering skal foretas uten kostnad for kjøperen, uten risiko for at kjøperen ikke får dekket sine utlegg og uten vesentlig ulempe for kjøperen. Selgeren kan ikke foreta mer enn to forsøk på retting eller omlevering for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere forsøk er rimelig.

Selv om kjøperen verken krever retting eller omlevering, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering, kan kjøperen ikke kreve prisavslag eller heving.

Prisavslag: Dersom mangelen ikke rettes eller omleveres, kan kjøperen kreve forholdsmessig prisavslag.

Heving: I stedet for prisavslag kan kjøperen heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

9.Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt erstatning fra kjøperen. Selgeren kan også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og gebyr ved ikke forskuddsbetalte uavhentede varer. Oppfyllelse: Dersom kjøperen ikke betaler, kan selgeren fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen (oppfyllelse). Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet. Heving: Ved vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøper, kan selgeren heve avtalen. Selgeren kan likevel ikke heve etter at kjøpesummen er betalt.

Selgeren kan også heve kjøpet dersom kjøperen ikke betaler innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse som selgeren har fastsatt. Selgeren kan likevel ikke heve mens tilleggsfristen løper, med mindre kjøperen har sagt at han eller hun ikke vil betale.

Erstatning: Selgeren kan kreve erstatning fra kjøperen for økonomisk tap han eller hun lider som følge av kontraktsbrudd fra kjøperens side jf. forbrukerkjøpslovens §46.

Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr: Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selgeren kreve renter av kjøpesummen etter lov om renter ved forsinket betaling. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso, og kjøperen kan da bli holdt ansvarlig for gebyrer etter lov om inkassovirksomhet og annen inndrivning av forfalte pengekrav. Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer: Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selgeren belaste kjøper med et gebyr på kr + frakt tur/retur. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.

10. Konfliktløsning

Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Kjøperen kan ta kontakt med Forbrukerrådet for å få bistand i en eventuell tvist med selger. Dersom minnelig løsning ikke oppnås etter megling i Forbrukerrådet, kan partene skriftlig begjære at Forbrukerrådet fremmer tvisten for Forbrukertvistutvalget.13 Vedtak av Forbrukertvistutvalget er rettskraftig fire uker etter forkynning. Før vedtaket er rettskraftig, kan partene, ved innsendelse av stevning til Forbrukertvistutvalget, bringe vedtaket inn for tingretten. 13 Se lov av 28. april 1978 nr. 18.

11. Gulvbeskyttelse før montering.

For å unngå riper (skrape) i gulvet anbefaler vi at du !!!!

-Sofa/Hjørnesofa/ U-sofa/Seng alle de produktene er veldig tung. Alltid legg under produkt teppe eller tykk lagg av papp for å ikke ripe gulv. .

-Produkt kan ha skader som er dekt av et beskyttelse lagg av papp og plastik som forhindrer påvisning i løpe av ,,inspeksjonen før frakt til kunde hos Husea AS,,.

-Være nøye mens du fjerner emballasje, pass på eventuelle fabrikk skader som ikke er oppdaget av ,,inspeksjonen før frakt til kunde hos Husea AS,,.

-Produkt bør flyttes forsiktig på grunn av den har mange skarpe elementer (Når du skal flytte produktet i løpe av montering, må du løfte den opp for å ikke ripe gulv).

-Kjøperen bør alltid støvsuge gulv før montering.

-Kjøperen bør alltid legge på gulv papp eller teppe i løpe av montering for å unngå skade gulv.

-Husea AS tar ikke ansvar for eventuell skader i løpe av montering.